Wymiana oleju samochodowego

Wymiana oleju silnikowego - poradnik

Wybierając olej do swojego auta, należy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta samochodu. W autach mających około dziesięciu i więcej lat olej półsyntentyczny, wymieniony w instrukcji obsługi jako właściwy, można zamienić nowocześniejszym olejem syntetycznym.

Jak często wymieniać olej?

Kiedyś sprawa była prostsza – w zasadzie wystarczyło przestrzegać zaleceń producentów aut, zawartych w instrukcji obsługi. Dziś prześcigają się oni w wydłużaniu okresów międzyprzeglądowych i rezygnują przy tym z marginesu bezpieczeństwa według zasady: nasze auto jest lepsze, bo rzadziej wymieniasz olej.

Jednak interwały między wymianami wynoszące 30-35 tys. km sprawdzają się co najwyżej w przypadku silników w idealnym stanie i eksploatowanych w bardzo łagodnych warunkach. W autach używanych na krótkich trasach albo ostro i intensywnie eksploatowanych trzeba je skracać, czasem o połowę!

Mechanicy zalecają, żeby częstotliwość wymian zwiększyć wraz z wiekiem i przebiegiem auta. To, co zaoszczędzicie na wymianach oleju, później z nawiązką zapłacicie za wymianę turbosprężarki lub remont silnika po zatarciu i zniszczeniu panewek.

Mineralny, syntetyczny, półsyntetyczny – czym się różnią?

Oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne różnią się bazami olejowymi oraz pakietami dodatków uszlachetniających. Obecnie najwięcej prac prowadzi się nad olejami syntetycznymi i to one są najczęściej rozwijane – dzięki temu oleje są lepiej dopasowane do wymagań producentów silników, a silniki te są bardziej trwałe i sprawniej pracują.

Ponadto oleje syntetyczne są bardziej stabilne termicznie, mogą pracować w wyższej temperaturze oraz większych naciskach na smarowane powierzchnie. Wpływają również na zmniejszenie zużycia części silnika oraz oporów tarcia, a także są paliwooszczędne. Oleje syntetyczne lepiej niż mineralne dbają o czystość silnika, redukując osady w nim, oraz wydłużają okres między wymianami oleju. Ułatwiają także rozruch w niskiej temperaturze. Wszystko to skutkuje stosowaniem olejów syntetycznych w większości nowych aut.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>